Roermond - Munsterkerk 0000.0012

 

Vervolg literatuur

 

- Rave, Paul Ortwin, De Emporenbau in Romanischer und Frühgotischer Zeit. Deel in de serie 'Forschungen zur Formgeschichte der Kunst aller Zeiten und Völker', nr 8. Bonn, Leipzig (Schroeder), 1924. [143 blz. ISBN -]. Hierin: blz. 128 e.v.

- Untermann, Matthias, Der Zentralbau im Mittelalter. Form, Funktion, Verbreitung. Darmstadt (Wissenschafliche Buchgesellschaft), 1989cop. [322 blz. ISBN 3.534.10267.3]. Hierin "Roermond (NL)": blz. 265.

- Smeets, M.K.J. & W.E.S.L. Keyser-Schuurman, Inventaris van het archief van de Munsterabdij te Roermond 1220 - 1797. Maastricht (Rijksarchief Limburg), 1974. [171 blz.]

- Leeuwen, A.J.C. van, De maakbaarheid van het verleden. P.J.H. Cuypers als restauratie-architect. Deel in de serie 'Cultuur­historische Studies'. Zwolle (Waanders), Zeist (Rijks­dienst voor de Monumentenzorg), 1995cop. [267 blz. ISBN 90.400.9696.1]. Hierin "Maria Munsterkerk": blz. 10, 12, 14, 15, 17, 19, 20, 23, 34, 37, 41 (gotisch altaar), 44, 50-63, 67, 130, 210, 211, 239

- Coomans, Thomas, "The Medieval Architecture of Cistercian Nunneries in the Low Countries". In Bulletin KNOB [ISSN 0166.0470], 2004 (jrg 103, nr 3), blz. 62-90. Hierin: blz. 64-67

- Knoors, H., "Kerk met drie bouwstijlen. Cuypers restaureerde Onze Lieve Vrouwe Munsterkerk van Roermond". In: Heemschut [ISSN 0017.9515], 12-2007 [jrg 84], blz. 43-44

- Tussenbroek, Gabri van, "Geheimschrift in oude constructies. Amsterdam en de internationale houthandel in de 17de en 18de eeuw". In: Nieuwsbrief Stichting Bouwhistorie Nederland [ISSN 1872.602.X], 11-2008 [nr 45], blz. 37-51. Hierin o.a.: blz. 38  ("Dat er merktekens op hout staan is in bouwhistorische kringen al lang geen nieuws meer. In 1866 werd tijdens de restauratie van de Munsterkerk van Roermond opgemerkt dat er telmerken op de houten onderdelen stonden3. J. Beckering Vinckers kwam in 1931 tot dezelfde conclusie, toen hij onderzoek deed naar de Zaltbommelse Sint-Maartenskerk4 en Herman Janse maakte het fenomeen telmerk en andere merken in bredere kring bekend, nadat hij ze in 1957 op eigen houtje in de kappen van de Amsterdamse Oude Kerk had ontdekt5. [...]")